Otrokovický pilot totiž byl u toho, když v prosinci uplynulého roku ukončila nehoda Poláka Kuzaje Pražský Rally Sprint, a byl také u toho, kdy vůz Slováka Lapdavského usmrtil tři neukázněné diváky i na Valašsku.

„Opravdu je strašné, co se stalo. V tomto případě nelze říct, že to je rally a podobné věci se holt dějí. Těmto tragédiím se dá, a především má předcházet,“ zdůraznil Pavel Valoušek bezprostředně po sobotní havárii. Na mysli tím měl především neukázněnost a nesvědomitost diváků, kteří se nacházejí během závodů v nebezpečných a vypáskovaných zónách. Nic s nimi nesvede ani pořadatelská služba.

„Pro většinu návštěvníků podél trati je pořadatel pouze blbec ve vestě, který ničemu nerozumí, a ostatní jen buzeruje,“ nahlíží otrokovický jezdec asi na největší problém při pořádání tuzemských motoristických soutěží. „Lidé k organizátorům vůbec nenahlížejí jako k autoritám, ale jako k někomu, kdo jim ztrpčuje život. Že pak za svou nedisciplinovanost mohou zaplatit i jeho ztrátou, jim v danou chvíli vůbec nedochází,“ posteskl si 29letý pilot.

Sám kritickým místem sedmé rychlostní zkoušky projel chvíli před slovenským jezdcem, který podle něj neměl mnoho šancí, jak nehodě zabránit. „Jednalo se o velmi nebezpečný úsek, kdy je závodník rád, že vůbec dokáže ovládat své vozidlo při rychlosti okolo sto padesáti kilometrů v hodině. Reagovat na jakýkoliv pohyb či výskyt diváků okolo trati je v daném místě téměř nemožné,“ hájí Slováka Lapdavského.

Navíc zdůrazňuje, že předem vyloučit nehodu nelze ani na mnohem přehlednějším úseku, než je ten, na kterém k tragické sobotní události došlo. „Závodní auto může havarovat i na rovině. A nikdy to není chyba jezdce!“ dodává někdejší účastník juniorského seriálu MS. Pomoct by podle něj měl především komplexní soubor opatření, který vypracují lidé pohybující se pravidelně v motoristickém sportu a na jednotlivých závodech. Nikoliv pouze úředníci, kteří trať znají jen z televize.

„Kolikrát se totiž stane, že relativně bezpečné místo máte vypáskováno, a naopak krizový úsek, kdy jedete z kopce na brzdy, bývá pro veřejnost naprosto nepochopitelně otevřený,“ přidává další příklad Valoušek, jenž v důsledku sobotní havárie neměl nejmenší chuť ani náladu k tomu, aby hodnotil své předchozí úspěšné účinkování ve víkendové soutěži, po kterém bral body za šesté místo v absolutní klasifikaci. „Výsledky? A koho to zajímá? Jsou naprosto nepodstatné. Ani nevím, kolikátý jsem skončil. I kdybych zvítězil, život to nikomu nevrátí.“

Robert Štach