Od výroby posledního kusu s původním a zažitým názvem uplynuly ale teprve dva měsíce: zda tedy změna ovlivní prodej, to bystřická firma zatím neví a čeká na reakci trhu.

Komplikace jí ale nařízení způsobilo a kvůli změně musela vynaložit nemalé peníze.

„Legislativně byla výroba povolena asi do poloviny prosince 2014, zpravidla má výrobce třiceti- až padesátidenní záruční lhůtu, takže v roce 2015 v lednu, případně do poloviny února mohlo být pomazánkové máslo ještě na pultech vidět," vysvětlil jednatel bystřické firmy Robert Pospíšil.

Jeho firma využila nejzazšího termínu a pod názvem pomazánkové máslo prodávala výrobek až do poslední chvíle. Po termínu, zhruba od Nového roku, se pak začal produkt balit do obalu s novým pojmenováním. Na plastovém kelímku tak dnes stojí Bystřické tradiční pomazánkové. I když se vypuštění jednoho slova z názvu může zdát zanedbatelnou změnou, firmě to citelně zvýšilo náklady.

„Máme široký sortiment pomazánkových másel, takže jsme museli na jednotlivých obalech uvést nový název. Zaplatili jsme tiskové přípravy, změnu barevných štočků, tisk obalového materiálu a podobně," říká Robert Pospíšil.

Naskladněné obaly se starým názvem navíc firma nestihla všechny využít a musela je odepsat. „Což byla další ztráta," konstatoval jednatel bystřické mlékárny.

Zda se změna projeví na trhu a ovlivní nákup produktu, firma zatím neví. Na hodnocení po dvou měsících je podle Roberta Pospíšila ještě brzy. Doufá však, že lidé zůstanou značce věrni a na prodeji se změna neodrazí. „Zachovali jsme design i grafiku, změna je jen malá," míní.

Bílá pomazánka uvnitř plastového kelímku podle něj nedostála žádných změn a její složení zůstalo stejné. Jak sám přiznává, nařízení Evropské unie mu přijde zbytečné.

„Nebyli jsme z této změny nadšeni, jednak kvůli souvisejícím nákladům a hlavně mi celá záležitost přišla marginální. Tím by se Evropská unie neměla zabývat. Pro nás i Slováky je to tradiční výrobek a to by se mělo zohlednit," dodal Robert Pospíšil.

A souhlasí s ním i lidé, kteří výrobek názvem pomazánkové máslo léta kupují. „Samozřejmě jsem o změně slyšela, ale v obchodě jsem to ani nepostřehla. Kupuji pomazánkové máslo dál, tak jak jsem byla zvyklá. Důležitý je pro mě především obsah a pokud je kvalita dobrá, značku opouštět nebudu," řekla Deníku třeba Ludmila Petříčková z Kroměříže.

Se stejným názorem se přidává také další hospodyňka z Kroměříže. „Všimla jsem si, že na krabičkách se název změnil a slovo máslo bylo vypuštěno. Moc se mi takové nařízení nelíbí, ale nic s tím nenaděláme. Pokud je ale výrobek kvalitní a chutná mi, budu ho kupovat dál i pod jiným názvem," dodala důchodkyně.

Nařízení má však podle některých své opodstatnění. Například Soňa Tichá z Uhřičic si myslí, že evropské směrnice si v České republice zbytečně komplikujeme.

„Pocházím ze zemědělského prostředí a jezdíme se dívat i na farmy do zahraničí. My Češi si spoustu věcí komplikujeme sami. Dodržujeme totiž nejen nařízení, ale i doporučení, což je mnohdy zbytečné. Jsme papežštější, než papež, jak se říká. A to je myslím škoda," uzavřela žena.