„Kvalitní a vyvážená strava jde ruku v ruce s kvalitní přípravou a kondicí. Kdo takto uvažuje již od útlého mládí, má cestu snazší a správnou,“ potvrzuje zlínský kondiční trenér Martin Hála, jenž se mimo jiných stará o úspěšnou atletku Kateřinu (manželka), Filipa Vabrouška (syn triatlonisty Petra) či již šest sezon superligové florbalisty Otrokovic.

„Kondiční přípravě ve spojení se stravou se věnuji nějakých patnáct let. Poté, co se má žena dala na atletiku,“ s úsměvem vzpomíná 49letý odborník.

Sám se v mládí věnoval modernímu pětiboji a triatlonu.

„Velkého úspěchu jsem nedosáhl, byl jsem spíše tréninkový typ a pohyboval se v lepším průměru,“ stručně zhodnotil svou vrcholovou kariéru Hála, jenž spojitost v trénování a stravě začal pociťovat po svém 30. roku.

„Musím se hlídat. Abych se udržoval v kondici, věnuji se sobě v průměru dvě hodiny denně šest dnů v týdnu. Ale už jen sport nestačí,“ upozornil jeden ze zakladatelů triatlonu na Slovensku.

„Také zde na Vizovicku jsem po revoluci dělal triatlon a přiměl k němu mimo jiné úspěšného Martina Rexu,“ vzpomíná.

Před pěti lety získal trenérskou licenci A v atletice.

„S kondiční přípravou a změnou stravovacích návyků jsem začínal u mládeže, tenistů, hokejistů či atletů. Nedávno jsem tři roky spolupracoval také s hokejistou Michalem Jordánem,“ upřesnil sympatický odborník.

Neplatí čím více peněz, tím lépe

Nejvíce se o spojitosti stravy a přípravy naučil nejen na sobě, ale i na manželce.

„Zejména, když se před deseti lety vracela k atletice po mateřské. Po třicátém roku života musí začít být člověk k udržení výkonnosti striktní, ovšem ne extrémista. Ano, každý tu a tam může sejít z cesty, jeden den za čas, odměnit se a šokovat organizmus nějakou čokoládou či brambůrky. Ale jinak musí mít jeho stravovací režim řád. Jinak ztrácí výkonnost,“ zdůraznil Hála.

„Co je platné, že osmdesát procent sportovců to vše ví, ale nechovají se podle toho. Aby vše změnili, musí být vedení, nebo si najít mentora či kámoše, který dokáže pomoci,“ radí Hála, který vše primárně zkouší na sobě. „Tréninkové metody, ale i stravu.“

Nikdo však nesmí čekat změny jako mávnutím kouzelného proutku.

„Vše má postupné kroky. Při redukci váhy je zásadní změna postoje k životu, jídelníčku a zvýšení tréninkové aktivity. Až poté přichází případné zařazení doplňků stravy, jako proteinů, vitamínů či spalovačů. Každopádně je to běh na dlouhou trať, minimálně půl roku. Je to jako s odvykáním kouření,“ upozorňuje zkušený kondiční kouč.

V případě aktivního dospělého sportovce upravení stravy a zařazení doplňků něco stojí. Finanční náročnost není zanedbatelná, stojí klidně i tři až pět tisíc korun měsíčně.

„Každopádně neplatí čím více peněz, tím lépe. Je třeba číst informace. Kolikrát dvakrát levnější přípravek je na stejné úrovni. Číst a konzultovat, to dělám pořád!“ vzkázal kondiční trenér Martin Hála.