Řidič tahače značky MAN s návěsem havaroval napříč silnicí a než se kolos zcela zastavil, zasáhl v protisměru přijíždějící dodávku se třemi pasažéry. Vše se obešlo bez zranění, z poškozené cisterny ale unikala nafta smíšená s benzínem. Hrozilo vznícení. Silnice kvůli tomu zůstává neprůjezdná. Policisté odklánějí motoristy na objízdnou trasu přes Kelč a Kunovice.

Nehoda se stala ve středu v jednadvacet hodin. Kamion přijížděl od Bystřice pod Hostýnem na Branky. Vsetínská policejní mluvčí Ludmila Brousilová uvedla, že řidič při průjezdu levotočivou zatáčkou přecenil své řidičské schopnosti a nepřizpůsobil rychlost povaze vozovky. „Zadními koly návěsu vyjel mimo silnici. Tahač i s cisternou se pak převrátil na pravý bok napříč celou komunikací,“ popsala Brousilová.

V nezáviděníhodné situaci se v tu chvíli ocitl sedmadvacetiletý řidič dodávky Peugeot, který se blížil v protisměru. Mnohatunová cisterna se totiž dál sunula po silnici a vyhnout se jí nebylo možné. „Řidič ale rychle zareagoval. Jakmile spatřil cisternu, zastavil, a začal se svým vozem couvat,“ vylíčila Brousilová. Střetu se tím sice úplně nevyhnul, jeho následky ale zmírnil.

Bezprostředně po nehodě začalo z převrácené cisterny přes horní ventily tanků unikat palivo. V jednom místě byla cisterna u pláště poškozena. I tudy nafta vytékala. Hasiči vybudovali provizorní záchytné koryto, kterým palivo odváděli do sběrného sudu. Do jejich příjezdu vyteklo do půdy asi dvě stě litrů nafty.

Postupem prací bylo jasné, že náklad paliva z tanků je třeba přečerpat. Přečerpání komplikovala skutečnost, že potřebné ventily byly na spodní straně převrácené cisterny a nebylo možné se k nim dostat. Hasiči se mezitím snažili cisternu zabezpečit ucpávkami i přetlakovými vaky. „Z obav o další možné poškození tanku, způsobené podtlakem unikajícího paliva, jsme postavili kolem převrácené soupravy i ochranné hráze a bariéry,“ vylíčil mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.

Po jedenácté hodině večer dorazila na místo první náhradní cisterna. Majitel havarovaného nákladního vozu později zajistil ještě další dvě. Pomalé odčerpávání nákladu pak pokračovalo až do páté hodiny ranní, kdy z cisterny ubyla zhruba třetina převáženého paliva. „Až dodatečně se hasiči dozvěděli, že při nehodě se zbortily také vnitřní stěny jednotlivých tanků a nafta se smíchala se sedmi tisíci litry benzínu, který byl v jedné z komor. Tím se vytvořila nebezpečná směs,“ líčil Mitáček.

S příchodem rána a stoupající teplotou bylo stále reálnější riziko vznícení smíchaných paliv. Hasiči proto povolali z Ostravy speciální zařízení Cobra, kterým vyřezali otvor do pláště cisterny. Nasazením hadice o větším průměru pak výrazně urychlili odčerpávání.

Ve čtvrtek krátce před jedenáctou hodinou dopoledne už velitel zásahu hlásil, že čerpání bude postupně ukončeno a zbývá odsát poslední zbytky paliv.

Hodinu po poledni dorazily na místo nehody dva soukromé jeřáby a další speciální vyprošťovací automobil hasičů, které se pustily do vyprošťování převráceného kolosu. Ve čtrnáct hodin byla cisterna opět na kolech a za další hodinu už i s tahačem zpět na silnici. Po více než osmnácti hodinách společného zásahu a prací se tedy jednotky hasičů mohly vrátit na své základny. „Na místě zůstali podnikoví hasiči firmy Dekonta, kteří se starají o sanaci znečištěné půdy,“ doplnil Mitáček.

Podle policejní mluvčí Ludmily Brousilové následný úklid silnice prodlouží její uzavírku až do osmé hodiny večerní.