Podle statistik dopravních policistů přibývá a právě v tomto období hrozí zvýšený počet srážek se zvěří. Zvěř je totiž aktivnější a putuje za potravou.

„Zvěř má své migrační trasy a stále novými silnicemi jim jejich území bereme," uvedl předseda zlínského okresního mysliveckého spolku František Libosvár.

Srážka se zvěří končí zpravidla usmrcením zvířete. Často ale končí velkou škodou i pro řidiče. Se zcela zničenými vozy se pak často setkávají pracovníci autoservisů.

„Měl jsem tady jednou nešťastného řidiče, který měl srážku se zvěří. Škoda na jeho vozidle dosahovala téměř sto tisíc korun. To vozidlo bylo na odpis," připomněl majitel autoservisu Roman Mol ze Zlína.

To provozovatel autoservisu Petr Svoboda má jiné zkušenosti se škodou na vozidle. Opravovali jsme jednou téměř nové vozidlo, kterému vrána zničila všechny tři chladiče, klimatizace, vody i oleje," vzpomínal. Dodal, že oprava stála majitele vozu padesát tisíc.

K tomu, aby právě k těmto nehodám nedocházelo, by měly sloužit pachové ohradníky. „Nemyslím si, že pachové ohradníky či svodidla mohou zabránit srážkám se zvěří, nejdůležitější podle mne je naše ohleduplnost a přizpůsobení rychlosti. To je zásadní věc, aby nedocházelo ke škodám, zraněním a uhýnu zvířat," myslí si předseda základní organizace Českého svazu ochránců přírody ve Zlíně Martin Davidov. Podobný názor vyslovil i krajský koordinátor BESIP Zdeněk Patík.

„Vždy je potřeba zejména v lesních úsecích dodržovat rychlost a předvídat. Pokud se stane a objeví se před námi zvíře, je potřeba brzdit. Raději, a říkám to nerad, zvíře srazit než strhnout volant a vjet do protisměru, kde můžeme ohrozit cestující v protijedoucím vozidle i osoby v tom našem," klade na srdce řidičům odborník na bezpečnost v silničním provozu.

Se zvěří se střetl i Petr Zavadil ze Zlína.

„Dokola byla jen pole a cesta byla lemovaná z obou stran svodidly. Najednou se přede mnou objevil kanec, vůbec nevím, kde se tam vzal. Stačil jsem se mu vyhnout, jenže vzápětí za ním byl druhý a tomu už jsem se nevyhnul. Tento střet s divočákem mě stál 40 tisíc za opravu vozu," popsal svou zkušenost.

Přesto měl štěstí, protože se při tom nezranil. Dnes se nad svou příhodou s divokou zvěří usmívá.

„Jsem rád, že se nikomu nic nestalo, nebyl jsem ve voze sám. Škoda se dá snadno napravit, lidské zdraví a život už ne," myslí si.

„Jen nevím, kde skončil ten kanec, nikde jsme ho pak neviděli, snad utekl," dodal mladý řidič. Připomněl, že neví, kde se zrovna v místě, kde by to nikdo nečekal, vzala divoká zvěř. „Místo, kde by se vyskytovala zvířata častěji, není, chodí si po regionu, jak se jim zachce," reagovala krajská policejní mluvčí Jana Macalíková.

„Důležité je, aby nám řidiči nehody se zvěří oznamovali. V žádném případě není možné, aby si zvíře poražené autem odvezli, protože jinak by jim hrozila finanční pokuta nebo dokonce obvinění z trestného činu pytláctví. Lovení zvěře upravuje zákon," doplnila.

Podle ní mohou být nehody srážky se zvěří banální, ale také velmi vážné. „Nejednou se v minulosti stalo, že srna nebo dokonce kůň prorazili sklo a usmrtili řidiče," varovala na závěr Jana Macalíková.