Rozdíl za první tři měsíce zimního období činí dokonce více než stovku nehod. Na některých úsecích se navíc může objevit takzvaný černý led, který je velice zrádný. Není totiž vůbec vidět.

Zatímco předloni se ve Zlínském kraji stalo za první tři zimní měsíce 315 nehod, od listopadu loňského roku až do 10. ledna letošního roku vyjížděli policisté už ke 471 nehodám. Jenom za prvních deset dnů nového roku havarovalo už šestačtyřicet aut. Loni touto dobou bylo o deset havárií méně.

„Ikdyž se nám letos prozatím až na pár výjimek vyhýbají kalamitní stavy, při kterých se během několika hodin stanou desítky dopravních nehod, nelze říci, že by počty nehod meziročně klesly. Spíše bych upozornil na fakt, že jízda v současných podmínkách je pro řidiče velmi zrádná a mnohdy i nebezpečnější než jízda na souvislé sněhové pokrývce. Na té jezdí řidiči mnohem opatrněji,“ upozornil vedoucí dopravního inspektorátu zlínské policie Roman Navrátil.

Nebezpečí totiž tkví v tom, že hlavně v ranních hodinách, kdy je ještě teplota pod bodem mrazu, může některé úseky pokrývat vrstva ledu.

„Řada lidí si to neuvědomuje a jezdí stále stejně rychle jako na suchých cestách. Brzdná dráha se však v případech namrzlé cesty prodlužuje až šestinásobně,“ upozornil zlínský krajský koordinátor BESIP Zdeněk Patík. Podle něj jsou hodně rizikové lesní úseky a především mosty.

Zajímavostí rovněž je, že jízda po kluzkých či zasněžených cestách dělá větší problémy především řidičům ze Slovácka. „Tím rozhodně nechci říct, že by řidiči ze Slovácka byli horší. Ale na Valašsku jsou lidé tak nějak zvyklí na sněhové podmínky více než na Slovácku. I když jsou oba regiony od sebe jen několik kilometrů vzdáleny, rozdíl v klimatu tam je,“ vysvětlil Patík

Navíc v těchto dnech může motoristy velice nemile překvapit takzvaný černý led. Je jako sklo průhledný a vypadá z auta jako černá mokrá vozovka. Pokud se stane, že se řidič dostane do smyku, chce to především zachovat chladnou hlavu.

„Pokud mají auta přední náhon, je třeba mírně přidat plyn, vyšlápnout spojku a na tu stranu, na kterou míří zadní část auta točit volantem. Nejlépe je ale smyk podchytit od samého začátku. Řada lidí dělá chybu v tom, že se pohodlně celým tělem neusadí do sedáků, a tak to pak necítí,“ radí majitel jedné z otrokovických autoškol Vilém Herentin. Podle něj by se naopak lidé vůbec neměli bát sednout si za volant, když například sněží.

„Naopak, já radím všem svým žákům, aby jeli na odlehlé parkoviště nebo místo a sami si zkusili, jak s autem zacházet v případě smyku. To je nejlepší škola,“ poznamenal Herentin.