Podle odhadů strážců zákona teď řeší o dvě třetiny méně havárii, než tomu bylo v předchozích letech.

„Od začátku roku až do pátečního odpoledne řešili naši dopravní policisté jen sedm nehod. Přitom ještě do konce loňského roku bylo toto množství obvyklé i za jeden den. Ten rozdíl je opravdu markantní,“ zhodnotila situaci mluvčí zlínské policie Jana Bartíková. Rapidní pokles řešných nehod hlásí i policisté z ostatních okresů kraje. I tam jich nebylo za celý týden více než deset.

Řada lidí však stále tápe, kdy volat policii, a kdy už ne. „Já nejsem mechanik. Jak mám tedy poznat, jestli je na mém autě škoda sto tisíc korun. Můžu mít třeba jen poškozený nárazník, ale může se stát, že pod kapotou jsou škody daleko větší, které už nepoznám. Mám z toho zákona trochu rozporuplný dojem,“ mínila Dagmar Pelikánová ze Zlína.

Miroslava Kolaříková z Otrokovic se zase obává, zda by ji policisté nepokutovali za zbytečný výjezd. „Jsem ženská, neumím odhadnout škodu na voze, takže zřejmě bych policii volala pokaždé. Ale nevím, jestli by mě to něco nestálo,“ krčí žena bezradně rameny.

A tak občas vyrážejí policisté k místu havárie takřka zbytečně. „Takových výjezdů, kdy nás nebylo potřeba, jsme měli za týden čtrnáct. Šoféři by si však měli uvědomit, že v těchto případech, kdy skutečně škoda nepřesáhla hranici sto tisíc korun, pak havárii řešíme jako přestupek a jejího viníka pak samozřejmě čeká i patřičná pokuta. Neznamená to však, že bychom pokutovali šoféry za to, že nás přivolají, když to není potřeba,“ upozornila mluvčí kroměřížské policie Blanka Králová.

Řidiči musí volat policii i v případě, kdy je poškozena komunikace nebo obecně prospěšné zařízení, například lampa. Stejně tak je potřeba je volat, když dojde k havárii služebního vozu. „Rozhodně nás volejte, pokud není jasné, kdo nehodu způsobil, či její viník odmítne dát o sobě potřebné údaje. Pak případ posuzujeme, jako by od nehody ujel,“ vysvětlila mluvčí vsetínské policie Ludmila Brousilová.

O nehodě, kde není potřeba policistů, je pak potřeba sepsat záznam do tiskopisu. „Ten by si měl každý vozit ve svém autě. Získat ho mohou buď u své pojišťovny nebo na internetu,“ radí dále Brousilová. Vyplněný tiskopis se má pak odeslat na pojišťovnu toho, který nehodu způsobil.

„Nejlepší je zjistit k případu co nejvíce informací. Velice dobré je si havárii vyfotit třeba i do mobilního telefonu, popřípadě získat údaje na svědky. Může se totiž stát, že viník pak bude později tvrdit něco jiného,“ radí mluvčí Kooperativy Marek Zich.