Předloni to bylo o tři méně. Deník pro vás vybral čtyři různé nehody roku 2011 s tragickými následky. O komentář a rady, jak podobným případům předejít, pak požádal odborníky.

Nedání přednosti (Bezměrov, červen)

Tři mrtví a dva lehce zranění. To je smutná bilance jedné z loňských nejtragičtějších nehod, která se stala v červnu nedaleko Bezměrova na Kroměřížsku. Sedmatřicetiletý řidič vyjížděl z vedlejší silnice nedal v křižovatce přednost autu, které jelo po hlavní cestě. Chybu zaplatil smrtí svou i dvou spolujezdců. Dvoučlenná posádka druhého vozu skončila s lehčími poraněními v nemocnici.

„Špatný rozhled nebo vyhodnocení situace. To je bohužel jeden z častých faktorů, které končí nehodou,“ konstatoval zlínský krajský koordinátor Besip Zdeněk Patík.

Na křižovatkách by podle mluvčí zlínské krajské policie Jany Bartíkové měli vždy zpozornět i ti řidiči, kteří přijíždějí po hlavní silnici. „Měli by předjímat chování druhých lidí,“ připomíná Bartíková.

Mikrospánek (Valašské Meziříčí, srpen)

Noční můra všech motoristů. Mikrospánek mohl v srpnu i za smrt osmapadesátiletého cyklisty ve Valašském Meziříčí-Podlesí. Najednou mu do protisměru přejel kamion a srazil jej. Muž na místě nehody podlehl smrtelnému poranění hlavy.

Usnutí za volantem hrozí podle Patíka právě těm šoférům, kteří jezdí dlouhé trasy.

„Nejkritičtějších bývá posledních třicet kilometrů před cílem, kdy se člověk už těší na to, až bude třeba doma. V tu chvíli se jeho pozornost sníží. A obzvláště to hrozí v úseku, který řidič už dobře zná,“ upozornil koordinátor a rovnou poradil, jak se mikrospánku vyhnout.

„Před koncem cesty je dobré udělat krátkou přestávku, dát si kávu a třeba žvýkačku, aby se udržela pozornost, a pak opět sednout a jet,“ doporučil.

Mluvčí krajské police doplnila, že by řidiči rozhodně neměli podceňovat svůj zdravotní stav. „Příznaky únavy nebo přetížení by vás měli varovat ještě dříve, než usnete nebo případně omdlíte,“ doplnila Bartíková.

Vysoká rychlost a nepřipoutání se (Otrokovice, červen)

Osudovou chybu v červnu udělal třiačtyřicetiletý Slovák. Muž sjížděl z obchvatu u Otrokovic a ignoroval značení, které mu nařizovalo snížit rychlost. Když se vřítil do dlouhé zatáčky, jeho vůz se stal neovladatelným. Auto nezatočilo do sjezdu, ale pokračovalo dál a narazilo do betonových svodidel. Od nich se odrazilo a po dvaceti metrech letu dopadlo na střechu. Řidič zemřel v nemocnici.

„Rychlost je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Řidič má za povinnost nejen dodržovat rychlost předepsanou zákonem nebo vyznačenou značkami, ale musí ji i přizpůsobit aktuálním povětrnostním podmínkám, viditelnosti, stavu vozovky a svým schopnostem,“ okomentovala mluvčí zlínské krajské policie.

Řidič navíc nebyl připoutaný. „Poutání se bezpečnostními pásy ve vůbec často podceňuje a zvlášť na zadních sedadlech. Pokud jede člověk rychlostí 50 km/h a prudce šlápne na brzdu, váha těla se zvýší se až šedesátkrát, a to se člověk nemá šanci udržet,“ varuje Zdeněk Patík z Besip.

Nedostatečný rozhled (Machová, květen)

Smutně skončila v květnu cesta pro dva středoškoláky mířící k maturitě do Otrokovic. Jednadvacetiletý mladík chtěl vyjet z křižovatky u Machové na hlavní tah. Traktor, který u krajnice sekal trávu, mu částečně bránil ve výhledu. Mladík se přesto rozjel a vjel do cesty rozjetému kamionu. Nehodu nepřežil, jeho spolujezdec byl těžce zraněný.

„Lehkovážnost, zbrklost nebo i špatný odhad. To vše předchází nehodám na křižovatkách. Vždy by mělo platit pravidlo, že pokud nemám jistotu, že po hlavní silnici nic nejede, nerozjedu se,“ radí Bartíková a dodává, že i v tomto případě platí, že řidiči na hlavní silnici musí předjímat.

Podle Patíka na nehodu mohla mít vliv i nezkušenost mladého šoféra. „Mladí řidiči jsou nejrizikovější skupinou. Často podcení hrozbu. Za zkušeného šoféra by se dal považovat ten, který jezdí denně alespoň pět let,“ míní Patík.

Nebezpečné předjíždění (Střílky, srpen)

Zbytečně vyhasl v srpnu mladý lidský život i na silnici E50 u Střílek na Kroměřížsku. Dvaadvacetiletý slovenský řidič zřejmě spěchal, a tak se pustil do předjíždění autobusu. V té chvíli však jelo v protisměru nákladní auto s přívěsem. To dostalo smyk a došlo k vzájemné kolizi všech tří aut. Slovák zemřel krátce po převozu do nemocnice. Mimo něj byli zraněni další čtyři lidé těžce a patnáct cestujících autobusů lehce.

„Špatné předjíždění není sice nejčastější příčinou nehod, následky však bývají fatální. Většinou se totiž jedná o čelní střety ve veliké rychlosti. Někteří viníci špatně odhadnou sílu svého vozu, jiní rychlost protijedoucích aut a jsou i tací, kteří předjíždějí na místech, kde je to zakázáno,“ okomentovala Bartíková.

Její slova potvrdil i Patík. „Pokud nevidím dostatečně před sebe a do dálky, tak nepředjíždím. Navíc zde podle mého názoru svou roli sehrála opět příliš malá zkušenost mladého řidiče,“ konstatoval.

Rozbor DN ve Zlínském kraji 2011
DN Následky Škoda v tis. ALK.
Ú TZ L
Kroměříž 409 11 40 201 24493 62
Uh. Hrad. 426 9 51 244 36527 61
Zlín 693 13 71 410 33823 116
Vsetín 462 10 31 207 15998 94
CELKEM 1990 43 193 1062 110841 333

Rozbor DN ve Zlínském kraji 2011-2010
DN Následky Škoda v tis. ALK.
Ú TZ L
Kroměříž 65 8 -4 5 1783 -6
Uh. Hrad. -39 -4 -2 1 -6466 -10
Zlín 98 1 -10 -35 -5224 13
Vsetín 112 -2 -8 -2 -2679 30
CELKEM 236 3 -24 -31 -12586 27