Přibližně 140 tisíc korun vynaložilo za poslední dva roky Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) na tzv. bezpečnostní inspekce rizikových míst na silnicích a bezpečnostní audity projektové dokumentace při rekonstrukcích silniční sítě. Další prostředky jsou pak vynakládány na realizaci navržených opatření. Poslední inspekční posudek se týkal problematické křižovatky v Morkovicích-Slížanech.

KŘIŽOVATKA, KTERÁ NAHÁNÍ STRACH

Výsledky bezpečnostní inspekce křižovatky v Morkovicích-Slížanech obdrželi pracovníci ŘSZK. Správce krajských silnic objednal zpracování tohoto specializovaného posudku za účelem identifikace nedostatků a rizik, které mohou zhoršovat následky dopravních nehod nebo přispívat k jejich vzniku.

„Jde o křižovatku, na které došlo v nedávné době k závažným dopravním nehodám. Cílem bezpečnostní inspekce je navrhnout opatření vedoucí k odstranění či zmírnění nedostatků a rizikových faktorů,“ uvedl náměstek hejtmana Zlínského kraje Pavel Botek, zodpovědný za oblast dopravy.

Ve Zlíně Malenovicích se po silnici pohybovala kráva.
Po silnici v Malenovicích pochodovala kráva. Strážníci ji zahnali z vozovky

Za posledních pět let se v posuzované křižovatce staly tři dopravní nehody se čtyřmi lehkými zraněními osob. Shodou okolností v době zpracování objednané bezpečnostní inspekce došlo na této křižovatce 25. června 2019 k další vážné dopravní nehodě.

Linkový autobus, jedoucí po hlavní silnici, se srazil s nákladním automobilem, jehož řidič nejspíš nedal přednost protijedoucímu vozidlu při odbočování vlevo. Celkem bylo zraněno sedm lidí, řidič autobusu vážně.

INSPEKCE A AUDITY ZA STO ČTYŘICET TISÍC

„Pokud na krajské silniční síti zaznamenáme místo s častějším vznikem dopravních nehod, snažíme se zjistit, jestli k nim nepřispívá i stav a parametry komunikace, její šířkové uspořádání, směrové a výškové vedení, rozhledové poměry či dopravní značení,“ vysvětlil ředitel ŘSZK Bronislav Malý.

V posledních dvou letech tak ŘSZK zadávalo bezpečnostní inspekce na křižovatky ve Starém Městě a Holešově, na průtah v Nezdenicích, nájezd na dálnici v Hulíně, na úseky silnic Březůvky–Ludkovice a Hrobice–Velíková. Kromě toho byl pořízen i bezpečnostní audit projektové dokumentace stavby okružní křižovatky v Holešově a okružní křižovatky Albertova v Kroměříži.

„Na bezpečnostní inspekce a audity jsme od roku 2018 vynaložili asi 140 tisíc korun,“ upřesnil Bronislav Malý.

„Součástí každé bezpečnostní inspekce jsou návrhy opatření. Následuje zpracování studie a výběr řešení. Poměrně snadno lze změnit nebo doplnit dopravní značení. Návrhy na stavební úpravy postupujeme projektantům. Ke zpracovaným návrhům se přihlíží při případné rekonstrukci rizikového úseku,“ říká ředitel ŘSZK.

Nehoda motorky u Kvasic
Motorkář vjel u Kvasic do bláta. Pak havaroval a skončil v péči záchranářů

U výše uvedeného případu v Morkovicích dopravní inspektoři navrhují vyznačit křižovatku vodorovným a svislým dopravním značením tak, aby byl řidič v předstihu informován o přednosti v jízdě. Výhledově navrhují přebudovat křižovatku tak, aby byl snížen počet kolizních bodů a zajištěn rozhled ve všech směrech kolmým napojením vedlejší komunikace, nebo okružní křižovatkou.

„Dále je nutné odstranit či posunout betonové oplocení a omezit počet vjezdů ze sousedních pozemků do křižovatky, například souběžnou komunikací zajišťující příjezdy k rodinným domům a umožňující pohyb chodců v úseku, kde chybí chodník,“ uvedli autoři inspekce.

„Nezávislý pohled odborníků zvenčí na problematické místo na silniční síti je velmi cenný a ukazuje nám možnosti dalšího zlepšování. Výsledkem je zvýšení bezpečnosti a snížení rizikovosti v dané lokalitě. Také v Morkovicích již jednáme o variantách dalšího postupu,“ dodal Bronislav Malý. (mba)

Srážka autobusu s kamionem v Morkovicích
Autobus se v Morkovicích srazil s náklaďákem, několik zraněných

Očima odborníků

Dopravní odborníci Marcela Vaverková a Oldřich Čajka ve zpracovaném posudku konstatovali, že křižovatka v Morkovicích má v současné podobě šest bezpečnostních rizik.

Dvě rizika jsou s vysokým stupněm nebezpečí, tři se středním a jedno s nízkým stupněm nebezpečí.

Hlavním problémem je skutečnost, že křižovatka je velmi rozlehlá.

Vyjíždění z vedlejší silnice na hlavní silnici II/428 vpravo je v „přímém směru“ s velmi tupým úhlem rozhledu na vozidla přijíždějící po hlavní silnice zleva, takže nelze vyloučit nedání přednosti v jízdě.

Vozidla odbočující z centra města vlevo na silnici III/43346 jedou v „přímém směru“, ale kříží hlavní trasu, která je v nepřehledném směrovém oblouku, což může rovněž svádět k nedání přednosti v jízdě vozidlům na hlavní trase.