SERIÁL JÁ, MATTONI 
POVOLENÍ DOSTAL

Například seriál Já, Mattoni, který právě běží v televizi, se natáčel koncem března. Filmování probíhalo v interiérech i exteriérech zámku a také v Květné zahradě. „Dnes už snad mohu prozradit, že splnění našich podmínek bylo pro štáb poměrně složité a do poslední chvíle se rozhodovali, zda scény nenatočí jinde. Nároky na zámecký mobiliář a na využití našich nejexkluzivnějších prostor byly poměrně skromné na to, jak se v konečném provedení objevily. Byli jsme příjemně překvapeni," vylíčil kastelán zámku Martin Krčma.

V titulcích seriálu ale to, že se nátáčelo i v kroměřížském zámku, filmaři neuvedli.

„V celkovém rozsahu seriálu bylo využití našeho zámku a zahrad jistě okrajové, snad proto na nás producenti filmu zapomněli i v závěrečných titulcích. V produkci České televize se to stává výjimečně, proto jim to projednou odpustíme," usmál se kastelán.

V KOMPARZU SI ZAHRÁLI I MÍSTNÍ OBYVATELÉ

Přímo u natáčení úspěšného seriálu Já, Mattoni byl například Leoš Slaměna z Kroměříže. „Chtěl jsem tam hrát hlavně kvůli možnosti si to vyzkoušet, nikoliv pro těch pár stovek, které dostanete. Je zajímavé potkávat se s herci, které znáte z televize – Aloisem a Davidem Švehlíkovými, Vladimírem Kratinou, Janem Cinou," dodal komparzista, který hrál sedláka s baretem a knírem. „Okolo hlavních hrdinů jsem v seriálu prošel s dřevěnou károu. V jiném záběru jsem přeběhl ulici před kočárem taženým koňmi," dodal Leoš Slaměna.

⋌Pokračování ze strany 1 Pravdou je, že natáčení komparzistů může trvat pár minut, ale i celý den. „Protože už jen přesouvání techniky a celého štábu trvá poměrně dlouho, musí se trpělivě čekat na pokyny. A poté točit třeba i desítky minut, často v nepříjemných povětrnostních podmínkách, dokud není režisér se záběrem spokojený," vylíčil Leoš Slaměna.

HLAVNĚ NIC NEZNIČIT

Podmínky pro filmové štáby ze strany zámku jsou přísné. Na místě je hlavně velká opatrnost, aby nedošlo k poškození prostor či vybavení zámku.

„Filmování na zámku je vždy záležitostí oboustranné dohody. Hlavní je ochrana památek a také služba veřejnosti, tedy v našem případě zpřístupnění prostor," objasňuje kastelán Martin Krčma.

Dodal, že kroměřížský zámek i jeho zahrady jsou jednou z nejvyhledáva­nějších filmařských lokalit mimo Prahu. Jen zcela výjimečně ale umožňují filmování v hlavní návštěvnickou sezonu.

Základní podmínkou je maximální šetrnost k interiérům a zodpovědnost.

„Pokud máme pochybnosti o úspěšném provedení všech připravovaných záměrů v našich prostorách, tak se stává, že reagujeme i přerušením spolupráce. Štáby, které pracují často s časovým deficitem, nás musí přesvědčit, že filmování v našich složitých podmínkách zvládnou," upozorňuje kastelán. Bohužel i neštěstí se může stát.

„Za mého působení na zámku došlo naštěstí pouze 
k drobným škodám," dodal Martin Krčma.

Bohatou zkušenost s komparzem u filmu má kroměřížský spolek Biskupští manové. U historických filmů musí být bez piercingů a bez tetování.

„Komparzisté musí někdy splňovat i vysoké nároky. 
U hraného dokumentu August Silný to byla například znalost tance menuet, který se pak 2 dny intenzivně nacvičoval. Jindy to zase bylo malířské nadání," objasnil předseda spolku Biskupských manů Evžen Petřík. Právě Biskupští manové jsou filmaři velice žádaní. Natáčení není žádný med.

„Při natáčení Královské aféry jsme do maskérny nastupovali ve dvě odpoledne a domů jsme odcházeli příští den v 9 ráno. A to se během natáčení kromě pauz není kde posadit, respektive kostymérky to hlídají především u dam," řekl předseda. Navíc prostory kroměřížského zámku většinou nejsou vytápěné a přes zimu je v nich opravdu chladno.

„U Kateřiny Veliké jsme předstírali, že se díváme na panovníka, jenž do sálu přijíždí výtahem, který tam samozřejmě nebyl…," vzpomínal Evžen Petřík.

Autor: Daniela Zedníčková