„Příběhy letadel byly dramatické, jak dokazuje L-410 A, který byl v roce 1972 unesen z linky Mariánské Lázně–Praha do tehdejší NSR. Chvíle úspěchu zažily na světových aerosalonech v Paříži či Hannoveru, ale nevyhnuly se jim ani smutné okamžiky – jediný kus fotogrammetrické verze L-410 AF byl v roce 1977 zničen vinou pilota,“ uvedl Pavel Portl z hradišťského Slováckého muzea.


Několik desítek barevných i černobílých fotografií dokumentuje vývoj letounu od prvních prototypů přes různé modifikace až po nejmodernější stroje vyráběné v nové výrobní hale Aircraft Industries, a.s. Řada snímků, většinou ze soukromých archivů, nebyla nikdy publikována.

Mají proto historickou hodnotu pro odborníky, ale i běžného návštěvníka jistě zaujme „nahé“ letadlo bez nástřiku, výroba, montáž a opravy strojů nebo pohledy do pilotní kabiny na palubní desky.

Většinu „čtyřsetdesítek“ odebíral sovětský Aeroflot, ale létaly doslova po celém světě. I tohoto aspektu si výstava všímá a představuje L-410 v Kolumbii, JAR nebo na Filipínách. Soubory fotografií doplňuje sice jen jediný trojrozměrný exponát, zato unikátní. Jde o model letounu L-410 s rozpětím křídel 1,5 metru, který zapůjčila firma Aircraft Industries, a.s. Výstava potrvá do 1. července. ⋌