Vystaveny budou ukázky z připravované komiksové tetralogie, která představuje příběhy dětí se zkušeností života v dětském domově.

Za komiksy stojí autoři seskupení Ašta šmé, kteří si formát komiksových románů založených na biografických rozhovorech vyzkoušeli už při práci na oceňované sérii O přibjehi. Ta se dočkala ceny Muriel za nejlepší komiksový scénář roku 2010 (kniha Albína) a souhrnného vydání ve Francii.

Tvůrci komiksu svůj postup a aktuální téma osobně představí nejen na vernisáži. Chystají totiž také debatu s dětmi v bystřickém dětském domově a workshop o tvorbě komiksu pro žáky výtvarného oboru bystřické ZUŠky, který povede výtvarník Marek Pokorný, ilustrátor jednoho dílu chystané tetralogie.

Na samotnou vernisáž naváže debata s tvůrci komiksu, mezi kterými bude i Michal Ďorď, člen organizace Vteřina poté, která se zaměřuje na děti opouštějící dětské domovy.

Michal Ďorď při této práci může těžit z vlastních zkušeností, neboť sám v dětském domově vyrostl. Jeho příběh je zároveň jedním z osudů představených v rámci série Hlasy ohrožených dětí.

„Naše komiksy chtějí oživit debatu ohledně péče o děti v nouzi o jeden dosud spíše opomíjený hlas – samotný hlas dětí, které různými formami péče prošly," vysvětluje jedna ze scenáristek komiksu Markéta Hajská ze spolku Ašta šmé.

Připomněla, že v Bystřici funguje dětský domov a nedaleko leží rovněž SOS dětská vesnička, tedy další instituce podstatná pro debatu o péči o ohrožené děti.

„Prezentací ve Výloze můžeme oslovit lidi, kteří mají s naším tématem bezprostřední zkušenost. Byla bych ráda, kdyby na vernisáž přišli a mohli s námi a s dalšími návštěvníky diskutovat," dodala scenáristka.

Podle Pavla Kubaníka z bystřického Okrašlovacího a zábavního spolku, který galerii v nevyužívané budově poblíž tamního náměstí provozuje, byla Výloha od počátku zamýšlena právě jako místo prezentující zajímavá výtvarná díla se společenským přesahem.

„Vybízí k tomu už samotný fakt, že nejde o nic než jednu výkladní skříň na hlavní bystřické ulici. Díky tomu má ale každá výstava větší kontakt s publikem, než kdyby byla umístěna v běžné galerii. Hlasy ohrožených dětí do tohoto formátu dobře zapadají," uzavřel Pavel Kubaník.