K prvnímu defektu na trati Ústí nad Orlicí – Choceň došlo v sobotu. Vlaky zastavily kvůli závadě na trakčním vedení, kdy nákladní vlak najel do prověšené troleje. Vlaky měly až několikahodinová zpoždění.

„Příčinou bylo podle dosavadních závěrů poškození izolátoru trakčního vedení. Nelze navíc vyloučit ani vliv extrémně vysokých teplot,“ uvedl mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda. SŽ podle něj bude v tomto případě uplatňovat reklamaci u zhotovitele stavby.

O sobotní nehodě jsme psali zde:

Pendolino na ilustračním snímku.
Oprava trakce u Brandýsa je hotová, vlaky mají ale stále zpoždění. Až tři hodiny

Problémy na trati, kde už více než rok probíhá rekonstrukce, však pokračovaly také v neděli, kdy strojvedoucí zřejmě nerespektoval návěst pro elektrický provoz a lokomotiva si tak poškodila sběrač.

„Správa železnic v souvislosti s mimořádnostmi a nerespektováním stažení sběrače přistoupila ke změně technologických postupů při stavbě. Od úterý až do prosince tak nebude v úseku Bezpráví takzvaný beznapěťový úsek,“ uvedl mluvčí SŽ s tím, že elektrické lokomotivy tudíž nebudou při průjezdu místem muset stahovat sběrače.

Více zde:

Cestování, vlaky, ilustrační foto.
Hlavní koridor na Ostravu opět stál u Brandýsa, vlaky měly až 150 minut zpoždění

V řadách strojvedoucích se přitom už dlouho vede debata nad stahováním sběračů. „Mně osobně se to nikdy nestalo. Je pravdou, že máme povinnost sledovat stav trakčního vedení, ale v tom chaosu, který strojvedoucí zažívá v místech zasažených výlukou, je to složité,“ uvedl strojvedoucí Matěj Novotný.

Na konci článku najdete informace o odškodnění za zpoždění ze strany Českých drah

Mnozí strojvedoucí tak rozhodnutí vítají, avšak tvrdí, že SŽ přichází s řešením pozdě. „My jako strojvedoucí se často ptáme proč? Proč k takovému kroku Správa železnic nepřistoupila hned?“ zeptal se řečnicky strojvedoucí Vojtěch Jirman, podle kterého by stažení sběrače na trati vůbec být nemělo.

Sobotní zpoždění vlakůSobotní zpoždění vlakůZdroj: fanoušek Správy železnic

„Předešlo by se tak chybám a následnému zastavení provozu v řádu hodin. Správa železnic tvrdí, že je chyba na naší straně, ale bohužel tomu jde naproti,“ dodal Jirman.

Podle Jirmana jsou důsledky takových událostí, ke které v neděli u Brandýsa nad Orlicí došlo, problémem především pro nákladní dopravu. „Osobní doprava se ze zastavení provozu oklepe poměrně rychle, ale nákladní trpí výlukou samotnou a zastavením provozu mnohonásobně více. Než se znovu rozjede, může to trvat i několik dní,“ uvedl Jirman.

Stavbaři modernizují I. tranzitní koridor v údolí Tiché Orlice.
OBRAZEM: Těžká technika i precizní práce. Modernizace trati u Brandýsa pokračuje

Vrásky na čele však měli během víkendu i mnozí cestující. „Jela jsem z Prahy, nejdříve nás zastavili v Přelouči, kde jsme čekali asi hodinu. Potom vlak pustili dál a oznámili nám, že v Chocni musíme přestoupit na autobus do České Třebové. Byl nacpaný k prasknutí. Celkem jsem přijela o dvě hodiny později,“ řekla jedna z cestujících.

"V jednom z vlaků jsem zrovna jela s dětmi z Ostravy směr Praha. Měl zpoždění 190 minut. Jet do Prahy sedm hodin, to byl skutečně zažítek," popsala jedna z cestujících Sabina Šeděnková.

Na mimořádnou situaci reagovaly také České dráhy, které alespoň částečně zajistily náhradní dopravu. To ale ani zdaleka nestačilo. „V úseku se nám podařilo zajistit sedm autobusů pro přepravu cestujících přes místo s poruchou. Vzhledem k významu a zatížení tohoto železničního koridoru může autobusová doprava nahradit vlaky jen částečně,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Modernizace trati v údolí Tiché Orlice ve fotografiích:

Nárok na kompenzace

Cestující, které o víkendu potíže na trati potkaly, mají nárok na kompenzace. „V tomto případě měli celou řadu možností, jak postupovat dál. Například se mohli vzdát další cesty a vrátit se do nástupní stanice. V takovém případě vrátíme plnou cenu jízdného,“ uvedl Šťáhlavský. Pokud se lidé nechtějí vracet do nástupní stanice, mají nárok na vyplacení peněz za neodjetý úsek.

Kompletní informace o odškodnění ze strany Českých drah najdete ZDE

„Mohli pochopitelně pokračovat v cestě, v takovém případě mají možnost uplatnit takzvané odškodnění z důvodu zpoždění vlaku,“ dodal Šťáhlavský. V tomto případě o výši odškodného rozhoduje doba zpoždění. Například pokud je vlak opožděný o 60 až 119 minut, náleží cestujícím 25 procent odškodného z ceny jízdného.