Už více než 1,3 miliónu osobních vozidel smontovaly letos automobilky působící na území České republiky. Oproti stejnému období loňského roku je to navýšení o 16,3 procenta a podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla jde vlastně o návrat na předcovidovou úroveň.

Největším výrobcem aut v Česku je samozřejmě nadále Škoda, která v továrnách v Mladé Boleslavi vyrobila už 807 tisíc vozů. V porovnání s loňskou produkcí jde o nárůst přesahující čtvrtinu.

Nošovický závod společnosti Hyundai smontoval od ledna do konce listopadu 317 500 automobilů. I to je více než vloni. Konkrétně o téměř sedm procent. Jen v Toyotě v Kolíně evidují zatím letos nižš čísla než vloni. Vyrobených 176 000 aut je o 10 000 méně než za stejné období loňska.

Fotogalerie: Zahájení výroby Hyundai Kona EV druhé generace

Toyota je také jedinou značkou, která v Česku zatím nevyrábí elektromobily. Změnit by se to časem mělo. Už se uvažuje o možném zavedení výroby malých elektrických aut s cenovkou kolem 400 000 korun. 

Největší podíl elektromobilů na výrobní lince má v současnosti Hyundai Nošovice, kde se vyrábí aktuálně tři karosářské verze modelu i30, dále SUV Tucson a rovněž plně elektrická verze rodinného SUV Kona. Ta už z celkové produkce zaujímá podíl přes 21 procent. Bude to do budoucna ještě více, přestože plně elektrické verze i30 a Tucsonu se zatím nepřipravují. Kvůli nutnosti vyrábět větší množství baterií se původní hala na převodovky předělává právě na montáž bateriových celků.

U Škody, která zatím produkuje pouze dvě karosářské verze Enyaqu, činí podíl elektromobilů na celkovém objemu vyrobených kusů, jen 13 procent. A to je málo, protože letošní průměrný podíl v prodejích elektromobilů na evropském trhu je šestnáct procent.

O Enyaq je zájem

Přitom tento model si sám o sobě vede velmi dobře. V Evropské unii patří už stabilně mezi pět nejžádanějších elektromobilů, nyní je navíc vylepšený. „Naše modelová řada Enyaq nám pomohla nastartovat elektromobilitu ve velkém stylu. Jen za prvních devět měsíců roku 2023 jsme zaznamenali přibližně 55 000 dodávek zákazníkům po celém světě, což představuje meziroční nárůst o více než 47 %," vyčíslil člen představenstva Škody Auto Martin Jahn.

Jenže, problémem je to, že v současnosti vyráběné u nás elektromobily, jsou ve vyšší cenové hladině, než v jaké se v minulosti i nyní prodávaly klasické spalovací vozy určené pro široké masy motoristů. Proto bude nutné nabídnou menší a levnější typy elektromobilů. Určitým (ale zřejmě ještě nedostatečným krokem) bude příští rok menší SUV Elroq.

Fotogalerie: Škoda Enyaq Laurin & Klement

Nabízet elektromobily s nižší cenou než konkurence bude pro Škodu obtížné. Třeba i proto, že krachl projekt výstavby obří továrny na baterie pro elektromobily u Plzně.

Zatím chce Škoda Auto své ekonomické výsledky vylepšovat i opatřeními ve výrobě. Třeba tím, že produkci modelu Octavie souběžně s chystaným faceliftem převede do závodu Kvasiny, o čemž jsme v Deníku psali jako první.

Tam odtud se vystěhovává produkce Superbu do Bratislavy, kde bude dělat společnost Volkswagenu Passat. Hala v Mladé Boleslavi se tak připraví pro zvýšení výroby elektromobilů.

Kvasiny, které jsou poměrně moderním závodem, zatím zůstanou vyhrazené pro klasická spalovací auta. Nadále se tam totiž budou dělat modely Karoq a Kodiaq, kterým ještě nějakou dobu bude dělat společnost Ateca. A zbývající volnou kapacitu montážní linky zaplní zmíněná Octavia. Na elektromobily zde zřejmě nedojde dříve než za nějakých pět až sedm let.