Nová prostornější kabina s moderními prvky výbavy, mezi které patří třeba možnost náhrady klasických vnějších zpětných zrcátek kamerami a příslušnými displeji, je hlavním poznávacím znakem druhé generace vozu Tatra Phoenix. Tu odhalili při slavnostním večeru v areálu kopřivnické továrny na automobily.

Snímky z akce i detaily nového Phoenixu obsahuje naše komentovaná fotogalerie.

„Příprava nového typu začala v roce 2022 a v různých fázích prací se na něm podílelo všech sto osmdesát zaměstnanců našeho vývojového oddělení," uvedl v rozhovoru pro Deník člen představenstva Tatra Trucks Radomír Smolka. Je zodpovědný za vývoj a výzkum a vedl i tým konstruktérů novinky.

Načasování zahájení nové výroby na začátek letošního léta je také důsledkem nových předpisů, které v Evropské unii začínají platit pro výrobce nákladních vozů.


Nahrává se anketa ...

Nové asistenční systémy Tatry

Od prvního července se totiž povinnou součástí těchto automobilů stávají některé bezpečnostní asistenční systémy. Například pro sledování vozidel a dalších účastníků silničního provozu nacházejících se v takzvaném mrtvém úhlu. Dále musí mít vozy také asistenta pro udržování se v příslušném jízdním pruhu.

„Navíc je možné mít v novém Phoenixu rovněž systémy pro samočinné nouzové brzdění a adaptivní tempomat, přestože to zatím ještě povinné není," dodal Smolka.

Stejně jako v předcházející generaci dodává Tatře kabiny a také pohonné systémy holandský partner, kterým je společnost DAF Trucks.

Tatra Phoenix - světová premiéra 5. června 2024:

| Video: Youtube

I zvýšená kabina s palandou na spaní

Z nové kabiny je například i lepší výhled. Analogové přístrojové ukazatele nahradila digitální přístrojová deska, řidič bude usedat na ergonomickou vzduchem odpruženou sedačku.

K dispozici jsou i prodloužené a zvýšené kabiny s jedním či dvěma lůžky pro přespání. V případě instalace druhé postele je kabina pochopitelně vyšší.

Na bezkonkurenčních jízdních vlastnostech v terénu se s druhou generací nic nemění. I nadále zůstává Tatra věrna osvědčené koncepci s centrální nosnou rourou na nezávisle zavěšenými polonápravami.

Výroba pro zákazníky začne během léta. Nejprve dělníci na lince začnou s verzí 6x6, která je dlouhodobě tou nejžádanější. Hned od začátku produkce ale bude možné objednat také varianty 4x4, 8x8 či 8x6.

close Klasické uspořádání podvozku zůstává info Zdroj: Deník/Radek Pecák zoom_in Klasické uspořádání podvozku zůstává.

V Tatře uspokojí i náročné zákazníky

V Tatře budou i nadále schopni uspokojovat specifické požadavky zákazníků na vozy s ještě vícero nápravami. Umí rovněž nabídnout možnost řiditelných zadních náprav.

Nová generace vozů Tatra Phoenix je poháněna inovovanými dieselovými šestiválcovými motory Paccar řady MX-11 a MX-13. Motory MX-11 budou k dispozici ve výkonových provedeních 300 a 330 kW, motory MX-13 pak v provedeních s výkonem 315, 355 nebo 390 kW.

Standardně budou k dispozici automatizované převodovky ZF TraXon, na přání je k dispozici možnost instalace plně automatických převodovek Allison.

Nedílnou součástí pohonného systému jsou také přídavné (sestupné) převodovky Tatra. Nová Tatra Phoenix již nebude nabízena s manuální převodovkou. Podle Smolky se zatím pro tento typ nepočítá s elektrickým nebo vodíkovým pohonem.

Většina v budoucnosti vyrobených Tater Phoenix bude určena pro civilní sektor. Ale počítá se také s variantami pro hasičské sbory nebo i s vojenskými verzemi. Pro armádu je ale určena hlavně nová generace typu Force, která je další letošní novinkou značky.