Z oznámených návrhů Evropské komise na splnění klimatických cílů nejvíce zaujal ten o unijním zákazu prodeje a výroby aut na benzín a naftu po roce 2035. Možná neprávem, jsou tam důležitější věci, ale prostě je to tak.

Pro země jako Česko je to hned dvojí problém. Jednak z hlediska nás, občanů-řidičů, kteří auta máme. Pro nás představuje při dnešních českých platech a cenách elektromobilů plán reálnou hrozbu, že auto se z dosažitelného dopravního prostředku stane ve své elektropodobě opět téměř nedosažitelným. Slušné elektroauto, které dojede na jedno nabití z Prahy do Brna a zpět, stojí milion a půl. Pokud se radikálně nezvýší naše platy nebo elektromobily zásadně nezlevní, tak od roku 2035 bude velká část Čechů jezdit tak leda vlakem, na kole nebo na koni.

Druhou, možná ještě větší hrozbou je přechod na elektromobily pro chloubu naší ekonomiky – automobilový průmysl. Elektromobil je nepoměrně jednodušší zařízení, většinu jehož ceny tvoří baterie. Pokud ta se navíc ani nebude vyrábět v Česku, bude na elektromobilech daleko méně práce a uživí to daleko méně lidí. Po útlumu uhlí nás tak čeká útlum automobilek. A to bude pro Česko, zemi aut, teprve výzva.