„Lidé z obcí v okolí stavby si oddechnou od každodenní dopravní zátěže. Nejen proto, že stavba končí, ale především díky tomu, že se provoz svede z přetížených silnic na dálnici,“ potvrzuje projektový manažer společnosti Skanska Martin Fischer.

Obce se nemusí bát ani toho, že silnice, které byly v rámci stavby používány a na některých úsecích i poničeny, zůstanou po odchodu stavbařů ve špatném stavu.

„Máme zmapováno celkem asi osm úseků, kde musíme stávající komunikace opravit. Některé již máme hotovy, postupně však opravíme všechny. Přímo v Kroměříži jde o vozovky v ulicích Kojetínská a Chropyňská,“ přiblížil Fischer.

„S finančními prostředky na tyto opravy obvykle počítá již samotný projekt nové stavby. Nemělo by se tedy stát, že se opravy oddálí kvůli nedostatku peněz,“ dodal Leoš Verner z oddělení vnějších vztahů společnosti Skanska.

Bonusem pro obce, jejichž obyvatelé byli nejvíce omezeni probíhající stavbou dálnice, pak mohou být takzvané obslužné cesty. „Ty jsou nové a v okolí šest kilometrů a šest set metrů dlouhé dálnice jich je dohromady téměř šest kilometrů. Bezplatně připadnou do majetku té obce, v jejímž katastru se nacházejí,“ ujasnil Fischer.

Například Kroměříž tak bude bohatší o přibližně dva kilometry asfaltek. „Město tyto silnice už převzalo do užívání. Vedou od Kroměříže ve směru na Lutopecny a na Hradisko. Nyní je nutné zajistit jejich režim a zahrnout je do plánu údržby. Počítáme s tím, že budou hojně využívány cyklisty,“ potvrdil mluvčí radnice Pavel Zrna.

Zároveň však dodal, že se nejedná o cyklostezky v tom smyslu, v jakém jsme zvyklí. „Cesty zřejmě budou muset i nadále plnit původní charakter při údržbě dálnice a obsluze přilehlých pozemků,“ vysvětlil Zrna.