VYBERTE SI REGION

Bary, diskotéky i firmy trápí poplatky, za hudbu dají i desetitisíce

Kroměřížsko – Ochranný svaz autorský neboli OSA: pro mnohé provozovatele obchůdků, restaurací, firem nebo i pořadatele akcí na Kroměřížsku mystický a zároveň často nenáviděný pojem. Jde totiž o organizaci, která je pojítkem mezi uživateli hudby a jejími autory.

1.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ludmila Korešová

A zákon je v tomto směru neúprosný, přestože pořadatelům diskoték či majitelům podniků zmínka o povinných platbách spolehlivě zvýší tlak.

„Úředníci z OSA prostě dorazí do baru a vidí rádio, televizi nebo cokoliv, čím můžete pouštět hudbu veřejnosti. Hned se ptají, jestli jste zaplatili a těžko se před nimi hájit, že to mám jen na okrasu. Občas mi to přijde jako šikana," posteskl si nyní už bývalý provozní jednoho baru v Kroměříži Jan Peterka.

Proti poplatkům už řadu let vznášejí aktivisté i někteří politici připomínky, v Česku se o ně asi nejvíce zajímala Pirátská strana, která mimo jiné radila poplatky prostě neplatit: na tak razantní postup si ale troufne málokdo.

„Jsem rozhodně pro, aby se za práci platilo, v tomto případě tedy za práci umělců. Třeba za provoz většího klubu v Kroměříži ale zaplatíte jen za tohle ročně i několik desítek tisíc korun, což je opravdu pořádná rána do rozpočtu," vysvětluje Lukáš Ševčík z kroměřížského hudebního klubu Oskol.

Ochranný svaz autorský ale nabízí i způsoby, jak povinné poplatky snížit.

„Pokud splníte určité podmínky, které stanoví, je možnost poplatek za veřejnou produkci hudby snížit, mají na to spoustu nástrojů," upozorňuje třeba manažer Radia Kroměříž Mirek Karásek. Dodává, že náležitosti si musí s OSA každý dohodnout sám, přesnou částku jen tak odhadnout nelze.

„Pokud mám uvést příklad, tak abyste mohli v Kroměříži jezdit s ozvučeným autem s reproduktory na střeše, které v ulicích hraje hudbu včetně reklamy, zaplatíte zhruba tisíc korun na den," vyčíslil Mirek Karásek. Hudba podle něj zkrátka něco stojí. Proto i rádia všeobecně samozřejmě platí autorům za to, že jejich písně pouštějí. V takovém případě ale záleží také na jejich dosahu a poslechovosti," upozornil manažer.

Cena jedné písničky se podle něj může pro představu pohybovat zhruba okolo dvou korun a sedmdesáti haléřů, stejná píseň se přitom v některých rádiích hraje třeba i pětkrát denně: to už se pak dá považovat za slušnou výdělečnou činnost.

Autor: Daniela Tauberová

1.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Nejlepší dárci krve z Hulína mají za sebou i přes sto odběrů

Hulín – Mnohdy až sto deset odběrů krve absolvovali rekordmani mezi oceněnými v počtu darované krve v Hulíně. I tamní statistiky tak potvrzují slova odborníků, že Kroměřížsko je silnou základnu pravidelných dárců a nouze o ně v regionu zatím není.

Vánoční dárky? Starosta je nechá na ženě, jiní si je sami vyrobí

Kroměříž - Nákup vánočních dárků doslova na poslední chvíli? To je situace, kterou znají v mnoha domácnostech, a ani na Kroměřížsku tomu není jinak.

Vítězný Jan Masař prožil velmi úspěšný listopad

Region - Tradiční soutěž Deníku Tip liga udělala během podzimní fotbalové sezony radost nespočtu svých čtenářů. Rozdáno bylo přes tisícovku piv, ti nejlepší pak vyhrálii dárkové poukazy do Albertu, značkové spacáky, batohy a fotbalové míče. Na jaře opět startujeme!

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies